Koło Pszczelarzy

Na terenie ogrodu działa Koło Pszczelarzy przy Rodzinnym Ogrodzie Działkowym Komorów. Pasiekę stanowią 44 ule oraz rzadkie gatunki pszczół.

Co znajdziesz w ulu ?

pierzga

pyłek

 

mleczko pszczele

propolis

miód

Spór o miód - pomaga czy szkodzi ?

Co takiego jest w miodzie, że może on korzystnie wpływać na nasze zdrowie ?

To wydzielina pszczół uzyskana z surowców roślinnych, dodatkowo wzbogacona potężnym arsenałem enzymatycznym tych owadów. Pobrana z kwiatu kropla miodu już w czasie transportowania do ula zmieniana jest w pod względem struktury chemicznej i diametralnie różni się od zebranego nektaru. Następuje też jej odwadnianie. Później przechodzi przez organizm kolejnych pięciu pszczół w ciągu kilku godzin , zanim zostanie odłożony w plastrze. Staje się to wówczas, gdy zawartość wody nie będzie wyższa niż 20%. Wtedy, po zasklepieniu, rozpoczyna się proces dojrzewania. W miodzie, poza wspomnianymi enzymami, mamy dwa istotne związki - fruktozę i glukozę stanowiące 70 proc. zawartości. Niektórzy utożsamiają miód z cukrem. Takie porównanie uważam za świętokradztwo.

Cukier spożywczy to czysta sacharoza, otrzymywana w trzciny cukrowej lub buraków cukrowych i ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Natomiast miód oferuje niezbędne nam cukry proste. Fruktoza daje początek glikogenowi odkładanemu w wątrobie, zaś glukoza to podstawowy materiał energetyczny centralnego układu nerwowego. Oba produktu są zupełnie inaczej wchłaniane niż sacharoza. Przy podaniu doustnym glukozy i fruktozy resorpcja następuje natychmiast. Jeżeli spożyjemy na czczo łyżkę miodu, to w ciągu 15 minut z żołądka trafi do krwiobiegu. Sacharoza resorbuje się dopiero w jelicie cienkim i to po kilku godzinach, po wcześniejszym obciążeniu organizmu procesami metabolicznymi.

Nowozelandzki miód manauka

Od pewnego czasu panuje  moda na nowozelandzki miód manuka.

Przewaga miodu manuka ma polegać na zawartości aktywnego składnika MGO, mającego wpływ na wartość antybakteryjną i wzmacnianie odporności organizmu. W badaniach własnych porównałem miód manuka z polskim miodem nawłociowym i  mniszkowym. Nie stwierdziłem pod względem działania antybateryjnego. Mało tego największa aktywność pod tym względem wykazał miód mniszkowy. Miód nowozelandzki ma reklamę i cenę wyjątkową, ale najlepiej kupować polski miód u sprawdzonego pszczelarza.

Jak dużo miodu możemy bezkarnie zjeść każdego dnia ?

W Niemczech spożycie sięga kilku kilogramów rocznie na osobę, podczas gdy u nas zaledwie 0,3-0,5 kg.

Profilaktycznie już małe dzieci mogą jeść pół łyżeczki miodu dziennie, młodzież jedną łyżeczkę a dorośli łyżkę stołową.

Wiele osób uważa że codzienne spożywanie miodu prowadzi do nadwagi i otyłości.

Wszystko co w nadmiarze nie jest wskazane. Litr miodu to równowartość ok.3 tys kcal. Kilogram cukru buraczanego zaś to ok 4 tys kcal. Duże spożycie, przekraczające zapotrzebowanie energetyczne organizmu, prowadzić może do odkładania się tłuszczu. Jeśli jednak będziemy stosować dawki podane powyżej, nadwaga z tego powodu na pewno nam nie grozi. 

Jak przechowywać miód ?

Miód jest produktem o bardzo subtelnej strukturze, wrażliwe na promienie UV. Nie wolno go więc wystawiać na działanie promieni słonecznych. Istotna jest też temperatura - powinien być przechowywany w temperaturze ok. 20C, a już przy ok. 40-50C traci swe najważniejsze właściwości.Dlatego też słodzenie miodem gorącej herbaty jest często popełnianym błędem. Najlepiej jest spożywać go w naturalnej postaci doustnie, powoli połykając. 

Nieprawdą jest też że im starszy miód tym lepszy. Oznaczono wprawdzie aktywność antybatkeryjną miodów znalezionych w grobowcach egipskich faraonów, ale były tam również substancje szkodliwe. Prawidłowo miód nie powinien być przechowywany dłużej niż dwa lata.